תאורה במוסדות חינוך

תאריך
שתפו את המאמר

תאורה במוסדות חינוך הינה סוגיה בעלת חשיבות רבה ורגישות מיוחדת, בשל היות התאורה גורם המשפיע על חיי התלמידים המורים, אשר מבלים במרחב הלימודים שעות רבות ונדרשים לריכוז מרבי. לפי מה נבחר ופי תאורה למרחבים השונים? מהי עוצמת התאורה המומלצת בכיתה, באולם הספורט, בספרייה? כל התשובות לפניכם.

לתאורה במוסדות חינוך הותקנו תקנות מיוחדות (ת"י 889 מאור בבתי ספר) המסדירות את הדרישות למרחבים השונים במוסד. מערכת התאורה נדרשת לקיים איזון בין ארבע פרמטרים: עוצמת ההארה, מניעת סנוור, טמפרטורת צבע-אור ( K°4000 ומעלה) ומקדם מסירת הצבע (CRI>80~90). בנוסף, נדרש תכנון תאורה חכם העושה שימוש בתאורה טבעית, שנחשבת הבריאה ביותר, מהווה מרכיב משמעותי בתכנון התאורה במרחב הלימודי.

המרחבים המגוונים של מוסדות הלימוד, כגון כיתות לימוד, ספריות וחדרי עיון, אולמות ספורט וגם משרדים וחדרי ישיבות. דורשים חשיבה מעמיקה על התאמת פתרונות התאורה ייחודיים לכל חלל. תאורה מותאמת חלל תענה על הצורך התפעולי ותשלב מרכיבים של ביצועים נדרשים, עיצוב ואווירה מתאימה ובטיחות. השימוש בתאורת לד יקנה לכל תהליך שדרוג התאורה את שם הכבוד "תהליך התייעלות אנרגטית", בשל היות תאורת הלד חסכונית מאוד בחשמל (כ-70% חיסכון) ויקנה למוסד הלימודים צמצום משמעותי בהוצאות החשמל השוטפות.

מחקרים רבים מעידים על הקשר הישיר שקיים בין עוצמת וגוון התאורה לבין יכולת קשב וריכוז, עירנות וחיוניות של תלמידים ומורים. על כן, מומלץ וחשוב לבצע תכנון תאורה עם יועץ תאורה מומחה, על מנת ליצור מינון נכון של שטף אורי בכל איזור. שכן, כיתת לימוד אינה דורשת עוצמת תאורה השווה לכיתת מחשבים או לספרייה. כיצד נוודא שהתאורה בכיתה היא אכן בעוצמה המומלצת? ניתן למדוד את עוצמת התאורה באמצעות מכשיר למדידת Lux המכונה LuxMeter (מומלץ להיוועץ עם מומחה תאורה). לפניכם מפרט מומלץ לעוצמת הארה במרחבי המוסד החינוכי.

עוצמת הארה מומלצת (Lux) במוסד חינוך, לפי מרחב:

  • LUX 500 – כיתות חינוך מיוחד, שרטוט, מעבדות טכנולוגיה, מעבדות, חדרי מדעים, ספרייה, חדרי מנהלה, אולם התעמלות.
  • LUX 400 – כיתות לימוד, חדרי הרצאות, חדרי מחשבים, הדגמות, חדר מורים, סדנאות, בית כנסת, אודיטוריום.
  • LUX 300 – כיתות מחשבים, למידה חוץ-כיתתית, גני ילדים.
  • LUX 200 – מעברים, פרוזדורים ומסדרונות, חדרי מדרגות (ללא שימוש אחר), חדרי שירותים.

אילו גופי תאורה מומלצים עבור מרחבי המוסד הלימודי?

השימוש בתאורת לד יהיה להחלטה נבונה, בשל היכולת לספק אור נעים ויציב בעוצמתו לאורך שנים, תוך התאמת גוון התאורה לאופי הפעילות במתחם, מניעת סינוור. כמו כן, תאורת לד צורכת כ-60-70% בחשמל בהשוואה לתאורה קיימת, כך מתקיים חסכון משמעותי בחשמל המשפר את יציבות רשת החשמל. השימוש בתאורת לד גם מקנה צמצום משמעותי בפעילות התחזוקה הנדרשת, בשל משך החיים הארוך של גופי תאורת הלד. לתאורת לד יתרונות נוספים בתחום הבטיחות וצמצום קרינת ה-UV ופליטת החום. לסיכום, תאורת לי היא המתאימה ביותר למוסדות לימוד, מבחינת יעילות ותאימות לחללים השונים, מבחינת אוירה ונראות, מבחינת בריאות ומניעת סינוור, מבחינת החיסכון בחשמל ואחזקה ושמירה על איכות הסביבה. יתרונות אלו, יחד עם ההתפתחותיות טכנולוגיות בתחום מבטיחות שתאורת הלד תהווה את התאורה העיקרית בסביבת מוסדות הלימוד.

חברת אינרג'י מערכות תאורה המתמחה בתאורה מוסדית – מלווה פרויקטים של תאורת לד במוסדות חינוך, החל משלב התכנון ועד גמר הביצוע. אנו מייבאים גופי תאורה ונורות המותאמים במיוחד לסביבת עבודה זו. מניסיון רב שצברנו בפרויקט של התייעלות אנרגטית בתאורה בסביבת מוסדות חינוך בהם אנו משדרגים תאורה קיימת, לתאורת לד מתקדמת, מתקבלות תוצאות מרשימות ובהחזר השקעה קצר במיוחד.

מעוניינים בשיחה עם יועץ תאורה מומחה?

התקשרו: 077-797-6688

קידום אתרים עם לאוס מדיה
Open chat
היי, איך אפשר לעזור?